[Kemaskini Shopee] Akses Terhad Kepada Maklumat Peribadi Pembeli (Berkuatkuasa 9hb Mac 2023)

 [Kemaskini Shopee] Akses Terhad Kepada Maklumat Peribadi Pembeli (Berkuatkuasa 9hb Mac 2023)

Akses Terhad Kepada Maklumat Peribadi Pembeli

Privasi data pengguna adalah keutamaan utama bagi Shopee. Dengan peningkatan pesan penipuan yang diterima oleh sebilangan pengguna Shopee, dan selaras dengan Akta Perlindungan Data Peribadi (PDPA), berkuat kuasa pada 9 Mac 2023, nama dan nombor telefon pembeli akan disembunyikan sepanjang proses pemenuhan pesanan. Walau bagaimanapun, alamat pembeli masih akan dilihat, kecuali untuk pesanan yang “Belum Dibayar” dan “Selesai”.

Ini terpakai kepada kedua-dua Pusat Penjual (Seller Center) dan Aplikasi Shopee (Shopee Apps), serta mana-mana vendor perisian pihak ketiga yang mungkin digunakan oleh penjual untuk menguruskan kedai mereka.

Nota:

  • Dasar ini hanya terpakai kepada pesanan yang dihantar dengan Logistik Sokongan Shopee (SSL). Penjual yang menggunakan Logistik Bukan Sokongan Shopee(Non-SSL) tidak akan terjejas.
  • Dasar ini tidak akan memberi kesan kepada Air Waybill Shopee (AWB). Ketahui lebih lanjut tentang piawai Waybill Udara Shopee di sini.

Penjual boleh hubungi pembeli melalui Shopee Chat jika mereka memerlukan maklumat lanjut untuk pemenuhan pesanan.

Shopee sangat menggalakkan semua perbualan dan transaksi dijalankan dalam platform Shopee. Ini membantu Shopee menyimpan rekod dalam kes rayuan, permintaan Pemulangan/Pengembalian Wang, atau masalah lain.

Apa yang dilihat pada sudut penjual?

Pada tab “Untuk Dihantar” dan “Penghantaran”maklumat peribadi berikut akan disembunyikan seperti gambar di bawah:

  • Nama
  • Nombor Telefon

Pada tab “Belum Dibayar” dan “Selesai”maklumat peribadi berikut akan disembunyikan seperti yang ditunjukkan dalam gambar berikut:

  • Nama
  • Nombor Telefon
  • Alamat

Soalan-Soalan Lazim

  1. Bagaimana penjual dapat mengenal pasti pembeli yang menipu jika mereka tidak dapat melihat maklumat pembeli?
  • Kerana alamat pembeli masih akan dilihat pada pesanan semasa Untuk Dihantar, penjual masih boleh memeriksa alamat yang mencurigakan / palsu sebelum mengatur penghantaran.
  • Selain itu, penjual boleh memeriksa Penilaian Pembeli dengan memilih nama pengguna pembeli melalui halaman Butiran Pesanan sebelum mengatur penghantaran. Jika pembeli mempunyai penilaian atau ulasan yang sangat buruk, penjual digalakkan menghubungi mereka melalui Shopee Chat untuk mendapatkan penjelasan lanjut.
  • Untuk melaporkan pembeli yang menipu, penjual boleh memilih Lapor Pengguna > Lain-lain melalui Shopee Chat.
  1. Bagaimana penjual dapat mengaitkan pesanan dengan Air Waybill (AWB) yang betul jika tiada nama pembeli yang disediakan?
  • Penjual boleh menggunakan ID Pesanan, yang tersedia sepanjang proses pemenuhan.
  • Walaupun Shopee memahami bahawa lebih mudah untuk menggunakan nama pembeli untuk pengaitan pesanan, menyimpan maklumat ini secara privasi membantu memastikan platform yang selamat untuk semua pengguna Shopee.
  1. Apa yang berlaku jika penjual memerlukan maklumat peribadi pembeli untuk tujuan operasi?
  • Jika penjual memerlukan maklumat lanjut dari pembeli, sila menghubungi mereka melalui Shopee Chat.
  1. Bagaimana pembeli mengenal pasti bungkusan mereka jika maklumat mereka disembunyikan?
  • Nama pembeli masih akan dipaparkan pada Air Waybill (AWB) untuk mereka mengenal pasti bungkusan mereka.
  1. Bolehkah rakan logistik melihat maklumat pembeli?
  • Ya, rakan logistik boleh melihat maklumat pembeli melalui sistem mereka dan menghubungi pembeli seperti biasa.
  1. Bagaimana penjual menghubungi pembeli mengenai kemungkinan masalah produk atau stok?
  • Jika penjual perlu menghubungi pembeli mengenai kemungkinan masalah stok atau produk, mereka boleh menghubungi pembeli melalui Shopee Chat.
  • Penjual digalakkan memastikan semua stok yang disenaraikan siap dijual. Jika penjual menghadapi masalah kehabisan stok, mereka perlu membatalkan pesanan di bawah kod alasan “Kehabisan Stok”.
  • Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian bahawa pembatalan pesanan boleh menyebabkan Kadar Tidak Pemenuhan (NFR) yang tinggi. Penjual yang meminta pembeli membatalkan pesanan mungkin menerima mata penalti. Untuk mengetahui amalan terbaik pengurusan stok, klik di sini.

Untuk artikel asal, boleh rujuk di sini.

ShopeeXperts-BootCamp-2023
admin

Ridhwan Musa

Related post