Free Local Return Using Pos Laju
Bermula 1 Julai, Buyer akan menikmati Free Return untuk semua pembelian tempatan apabila menggunakan Pos Laju
Apa maksud ini kepada Buyer?
Jika Buyer berjaya meminta untuk refund, Seller akan minta Buyer untuk hantar balik barang yang dibeli untuk release duit yang Buyer bayar. Dengan ini, Buyer boleh guna Shopee Free Return untuk hantar balik produk itu kepada Seller.
Syarat yang ditetapkan adalah ini merupakan pembelian tempatan dan Seller telah terima approval Return Request sebelum buat step-step di bawah:
1) Shopee Homepage > Me > My Purchase > Return Refund > Cari order yang tersebut. Klik “Select Courier” > Pilih Poslaju > Confirm
2) Selepas selesai, satu tracking number akan diberi dan dihantar ke email Buyer. Download dan print Waybill tersebut.
*Buyer perlu verify email dahulu jika belum verify lagi
Me > Account Setting > My Profile > Email > Verify Now
3) Selepas siap print Waybill, Buyer perlu bungkus semula produk tersebut dan hantar ke Pos Laju yang berdekatan.
*Pastikan hantar dalam masa 3 hari dan ambil masa 5 hari untuk sampai kepada Seller.
Shopee akan release payment selepas Seller terima produk tersebut. Jika Buyer ingin menggunakan kurier lain, Buyer perlu tanggung caj postage tersebut.
Apa maksud ini kepada Seller?
Selepas approved untuk return, Buyer akan pos balik barang tersebut kepada Seller. Selepas Seller dapat barang tersebut, payment akan released kepada Buyer semula. Jika barang yang sampai kepada Seller dalam keadaan rosak, Seller boleh mengadu kepada Shopee.
Buyer boleh meminta untuk return/refund jika:
1) tidak terima order
2) terima barang yang tidak lengkap
3) terima barang yang salah
4) terima barang yang fizakal rosak
5) terima barang yang tidak berfungsi
6) terima barang tiruan
Seller akan terima notifikasi jika Buyer membuat return/refund
Seller akan diberi masa untuk membuat keputusan sama ada setuju untuk return/refund. Jika Shopee tidak menerima sebarang jawapan dalam tempoh yang ditetapkan, order akan automatic refund kepada Buyer
What perlu buat jika dah terima return request?
Shopee Mall Seller
Buyer akan hantar barang tersebut ke Shopee Warehouse. Shopee akan membuat pemeriksaan dan jika keadaan elok, Shopee akan refund duit kepada Buyer.
Shopee akan hantar balik barang setiap minggu kepada Seller tanpa ada caj tambahan.
Non-Shopee Mall Seller
Seller perlu beri alamat kepada Buyer untuk Buyer return balik barang tersebut. Buyer diberi masa 3 hari untuk pos. Jika gagal, Seller akan dapat payment tersebut.
Seller perlu membuat pemeriksaan setelah barang tersebut sampai. Jika barang elok, Seller boleh refund terus duit kepada Buyer. Jika keadaan barang rosak, Seller boleh mengadu kepada Shopee dengan memberi gambar atau video. Shopee akan membuat penilaian.
*Return request akan automatik approved jika Seller tidak membuat apa-apa tindakan dalam masa 5 hari selepas Buyer dah pos barang